1.Medlemskap
- Alle medlemskap er personlige og kan ikke benyttes av andre enn medlemmet selv. Ved utlån av medlemskort til andre, eller ved å slippe andre inn på senteret vil medlemmet bli ilagt et gebyr på 2500kr. Kontroller utføres av ansatte og ved kameraovervåkning.
- Det er medlemmets ansvar at SunnAktiv – treningssenter til enhver tid sitter på korrekt kontaktinformasjon. Ved adresse eller navneendring skal dette informeres om skriftlig.
- Aldersgrense for å inngå ordinært medlemskap på våre sentre er det året man fyller 15 år. Egen aldersgrense gjelder for SunnAktiv ungdom- medlemskap. Ved tvil om medlemmets alder kan SunnAktiv – treningssenter kreve legitimasjon. Dersom et medlem er yngre enn gjeldende aldersgrense vil medlemskap avsluttes umiddelbart, uten at forskuddsbetalt månedsavgift refunderes.
- Alt opphold på sentrene skal være for å trene. Trening skal foregå i treningstøy. Trening i dongeribukse, arbeidsklær eller annet tøy som ikke er naturlig å trene i er ikke tillatt. Minimal bekledning eller trening i bar overkropp kan føre til utestengelse.
- Tap av medlemskort skal meldes til SunnAktiv – treningssenter. Gebyr for nytt medlemskort må dekkes av medlemmet..
- SunnAktiv – treningssenter kan overdra medlemskapet til tredjepart ved oppkjøp.
2.Personopplysninger
- Medlemmet samtykker til at SunnAktiv – treningssenter kan lagre og bruke personopplysninger.
- Medlemmet samtykker til at SunnAktiv – treningssenter lagrer treningshistorikk. Medlemmet kan når som helst be om innsyn i denne informasjonen.
- SunnAktiv – treningssenter utleverer ikke personopplysninger til tredjepart, med unntak av eventuelt oppkjøp, ref pkt 1.7.
- Opplysninger tilknyttet betalingsinformasjon vil bli lagret i 10 år i tråd med regnskapsloven.
3.Barn på treningssenteret
- Foresatte er ansvarlig for medbrakte barn på treningssenteret.
- Det er ikke tillat å ta med barn under 13år inn i treningsstudio eller sal.
- Barn som fyller 13 i inneværende år kan med «følge av foreldre med treningsavtale» tegne ungdomsavtale hvis de trener med foreldre til fylte 13 år. De vil ikke få eget nøkkelkort.
- Spedbarn 0-10 mnd kan følge foreldre på trening i bestemte tidrom.
4.Medlemmets plikter
- Utesko skal ikke brukes inne.
- Medlemskort skal registreres ved hvert besøk.
- Medlemmet plikter å rydde på plass utstyr etter bruk.
- Medlemmet skal å følge husregler og beskjeder gitt av personalet.
- Det er forbudt å møte beruset på SunnAktiv – treningssenter, eller aktiviteter i regi av SunnAktiv – treningssenter.
5.Varighet og oppsigelse
- Alle avtaler har 12 måneders bindingstid, herunder minimum 12 betalende måneder, med mindre annet er spesifisert i tilbudet.
- Alle avtaler løper til medlemmet selv sier den opp, skriftlig. En 12mnd avtale vil etter bindingstid løpe videre uten ny bindingstid.
- Oppsigelsestid er 1 måned, regnet fra den 1. i påfølgende måned etter oppsigelse er mottatt.
- Medlemskap kan sies opp ved å skriftlig levere oppsigelse til SunnAktiv – treningssenter. Medlemmet vil skriftlig motta informasjon om hvor lenge kontrakten vil løpe, og når siste betaling er.
6.Betaling
- Det er medlemmets ansvar å opprette avtalegiro.
- Månedsavgift forfaller den 20. i hver måned, med mindre annet er avtalt.
- Dersom betaling ikke er mottatt vil det etter 7 dager sendes betalingsoppfordring på SMS. Dersom betaling ikke er mottatt etter 14 dager vil betalingsoppdraget overtas av Credicare og purregebyr tilkommer.
- Ved mislighold av flere betalinger forebeholder SunnAktiv – treningssenter seg retten til å sperre medlemskapet. For medlemskap i bindingstid vil alle faktura som gjenstår i bindingsperioden legges til forfall med en gang.
7.Prisendringer
- Prisendringer vil ikke forekomme mens en avtale er i bindingstid.
- Etter medlemskapets 12 første måneder forebeholder SunnAktiv – treningssenter seg retten til å gjøre endringer i pris.
- Hvis myndighetene innfører MVA på trening vil dette belastes medlemmet.
8.Trening på eget ansvar
- medlem er selv ansvarlig for å være i helsemessig god tilstand som gjør at deltakelse i aktiviteter på SunnAktiv – treningssenter foregår på en trygg og helsemessig forsvarlig måte.
- SunnAktiv – treningssenter tar ikke ansvar for skader på et medlem på grunn av ulykker eller andre hendelser, handlinger eller mangel på handlinger.
9.Verdisaker
SunnAktiv – treningssenter tar ikke ansvar for tap eller skade på eiendeler.
10.Personlig trener (PT)
- Kansellering av time med personlig trener, herunder første introduksjonstime skal gjøres skriftlig minimum 24 timer før timens start. Dette skal fortrinnsvis sendes på SMS/ epost til PT.
- Time som kanselleres for sent, eller ved manglende oppmøte vil bli belastet kunden ihht gjeldende priser.
11.Antidoping
- Misbruk av prestasjonsfremmende midler, herunder anabole steroider og alle andre medikamenter i Antidoping Norge sin liste er forbudt. Listen er tilgjengelig på antidoping.no. Med misbruk menes all bruk av forbudte prestasjonsfremmende midler uten at de er foreskrevet av lege.
12.Utestengelse
Ved utestengelse vil resten av kontraktstiden bli fakturert og ha forfall etter 14 dager.
13.Frys av medlemskap
- Kunden men SunnAktiv – sprek medlemskap eller SunnAktiv – senior medlemskap søke om frys av sitt medlemskap.. Med frys menes midlertidig stans av medlemskapet. Kontrakter i bindingstid vil forlenges tilsvarende frysperioden. Frys er en søknad og er ikke innvilget før søknad evt er bekreftet godkjent. Frysperiode er av maksimum 1 måned hvert år. Søknad må leveres i forkant av frysperiode.
14.Generelt
- Det tas forebehold om endringer i åpningstider og timeplan. Særlig i ferier og høytider.
- Det tas forebehold om stenging av enkelte deler av sentrene ved vedlikehold eller ombygging.
- Fakturagebyr tilkommer hvis avtalegiro ikke er godkjent/ fungerer.
- SunnAktiv – treningssenter har rett til å endre husregler og medlemsbetingelser uten annet enn oppslag på senter/ informasjon på våre nettsider.
- Det er kundens plikt å holde seg oppdatert på husregler og medlemsbetingelser.
- SunnAktiv – treningssenter er ikke ansvarlig for hindring eller begrensning i treningsmuligheter på bakgrunn av forhold utenfor SunnAktiv – treningssenter sin kontroll og som SunnAktiv – treningssenter ikke kunne forutse eller overvinne følgene av.
- Tvister mellom medlemmet og SunnAktiv – treningssenter søkes løst i minnelighet. Dersom løsning ikke fører frem kan hver av partene ta tvisten til ordinære domstoler
MEDLEMSVILKÅR MASSASJE
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
- Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
- Partene
Selger er Sunnaktiv AS, stokkvikveien 2a, 7980 Terråk, sunnaktiv.fysio@gmail.com, 47959191 betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
- Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
- Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
- Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
5.1 Oppsigelse
Avmelding av tjenesten gjøres over mail. Medlemskapet har én måneds betalt oppsigelsestid. Det betyr at det løper frem til slutten av neste hele måned etter at oppsigelsen ble gjennomført. Om man for eksempel sier opp sitt medlemskap 15. oktober vil det løpe frem til 30. november, og deretter deaktiveres automatisk.
- Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
- Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
- Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
- Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
- Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
- Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
- Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
- Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.